๐ ๐๐ต๐ฎ๐บ๐บ๐ฎ๐ฑ ๐ถ๐ฏ๐ป ๐๐ฏ๐ฑ๐๐น ๐ช๐ฎ๐ต๐ฎ๐ฏ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ณ๐ฎ๐ต๐ฎ๐บ๐ฎ๐ป ๐ช๐ฎ๐ต๐ฎ๐ฏ๐ถ ๐ถ๐๐ ๐ฐ๐ถ๐ฝ๐๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ถ๐๐ถ๐ธ ๐๐ฟ๐ถ๐๐ถ๐๐ต, ๐ ๐ฟ. ๐๐ฒ๐บ๐ฝ๐ต๐ฒ๐ฟ? (Oleh Su Han Wen Shu)
Pernah mendengar cerita bahwa Syaikh Muhammad ibn ‘Abdil Wahhab adalah mata-mata Inggris? Salah satu tuduhannya datang dari sebuah ‘laporan’ yang diterbitkan berjudul “Memoirs of Mr. Hempher, the British Spy to the Middle East”. Herannya banyak Muslim yang percaya sekedar karena kebenciannya terhadap “gerakan Wahhabi”. Saya pun harus mengakui bahwa gerakan-gerakan yang mengatasnamakan salafi/wahhabi perlu mengevaluasi diri dalam banyak hal, karena bukan sedikit terjadi kesilapan yang akhirnya berdampak pada kebencian orang. Tapi tentu kritik harus adil, dan ditempatkan sebagaimana mestinya.
Berikut tulisan dari Su Han Wen Shu (seorang Muslim dari Malaysia) terkait Memoirs of Mr Hempher.
———————–
???????? ??? ????? ????? ??? ??????? ?????? ??? ??????? ??????? ???????, ??. ????????
Oleh Su Han Wen Shu
Antara penipuan yang muncul pada zaman Turki Uthmaniyah adalah dakwaan bahawa kononnya Muhammad ibn Abdul Wahab itu merupakan seorang agen British.
Mereka membuat dakwaan ini berdasarkan karya Confession of a British Spy, Memoirs of Mr. Hempher.
Di dalam tulisan ini, kononnya ada seorang perisik British bernama Hempher yang ditugaskan untuk mengasuh seorang Muslim yang akan menghancurkan Islam dari dalam. Dan orang tersebut adalah Muhammad ibn Abdul Wahab.
Aku cuba baca karya ini, dan aku gelak terbahak-bahak memikirkan macam manalah Aswaja seperti Zaki Sapuan dan Aswaja lain boleh percaya dengan dokumen palsu yang penuh dengan kronologi yang tidak konsisten dengan sejarah British dan juga sejarah dunia selama ratusan tahun.
Aku ulaskan sedikit sahaja fakta yang bercanggah dengan fakta sejarah yang tertulis dalam buku ini:
- ๐ท๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐.
Hempher berkata[1]:
“Empayar British kami sangat luas. Matahari terbit di atas lautannya, dan matahari kemudian terbenam di bawah lautannya juga. Namun negera kami tidak mempunyai penguasaan yang kuat terhadap koloni kami di India, China dan Timur Tengah.”
โKami juga tidak takut dengan China, kerana agama utama di China ialah Buddha dan Confucian, kedua-duanya bukan ancaman besar bagi kami.โ
Di dalam buku ini, Hempher berusia 20 tahun ketika dia dihantar untuk menjadi perisik di Istanbul oleh Kerajaan British pada tahun 1710[2].
Selepas 2 tahun menetap di Istanbul, dia pulang ke London dan berkahwin dengan sepupunya Maria Shvay pada usia 22 tahun, manakala usia sepupunya Maria Shvay pula berusia 23 tahun ketika itu. Perkahwinan ini berlaku pada sekitar tahun 1712[3].
๐ญ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ฏ๐๐๐๐๐๐:
I. British mula mengadakan lawatan diplomatik pertama ke China pada tahun 1793, di mana rombongan lawatan itu diketuai oleh George Macartney;
British menyerang China pada Perang Candu (Opium War) pada tahun 1839, di mana British menang peperangan ini dan Hong Kong mula menjadi jajahan British selepas Perjanjian Nanjing pada tahun 1842.
Jadi mana mungkin Hempher, seorang yang berusia 20 pada tahun 1710, menyatakan bahawa China sudah menjadi koloni Empayar British, padahal British belum pun mengadakan lawatan diplomatik ke China pada tahun itu!
Di sini sahaja sudah nampak bahawa penulis diari Hempher ini seorang yang jahil tentang sejarah China dan sejarah British sehingga terpaksa reka dakwaan kononnya China sudah dikuasai British pada tahun 1710.
Tidak mungkin Hempher ini seorang perisik British jika dia jahil terhadap sejarah negaranya sendiri.
2. ๐ท๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐ด๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐จ๐๐ ๐๐ ๐พ๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ฏ๐๐๐๐๐๐.
Oleh kerana tidak banyak tarikh yang tercatat dalam diari ini (hairan, mengapa tidak banyak tarikh padahal diari ini kononnya adalah laporan kepada Kerajaan British), maka kita perlu rumuskan sendiri pada waktu bilakah semua ini terjadi berdasarkan masa yang ditulis oleh Hempher:
i. Hempher mendakwa dia dihantar ke Istanbul oleh Kementerian Commonwealth pada tahun 1710, di mana dia menetap di sana selama 2 tahun[4];
ii. Selepas 2 tahun menetap di Istanbul, Hempher pulang ke London dan berkahwin dengan sepupunya, Maria Shvay, ketika dia berusia 22 tahun, dianggarkan ini berlaku pada tahun 1712 Masihi[5];
iii. Dia hanya sempat pulang ke London selama 6 bulan, kemudian dia dihantar ke Basrah, Iraq oleh Kementerian Commonwealth untuk meneruskan kerja-kerja perisikannya[6];
iv. Hempher mendakwa bahawa dia bertemu dengan Muhammad ibn Abdul Wahab An-Najdi, seorang pemuda yang fasih berbahasa Arab, Turki dan Parsi ketika dia tiba di Basrah; dianggarkan ini berlaku pada sekitar tahun 1712 – 1713 Masih. Hempher juga menyatakan bahawa tidak seperti Sunni yang lain di Basrah, Muhammad ibn Abdul Wahab tidak pernah memusuhi Syiah;[7].
v. Hempher mendakwa Muhammad ibn Abdul Wahab seorang anti-mazhab, dia mendakwa Muhammad ibn Abdul Wahab berkata:
โKitab Allah tidak mempunyai dalil yang membenarkan kewujudan mazhab-mazhab ini[8]โ
vi. Hempher mendakwa dia menyesatkan Muhammad ibn Abdul Wahab dengan menghantar seorang wanita Kristian bernama Safiyya untuk nikah mutโah dengannya dan juga menggodanya untuk minum arak[9]
vii. Hempher mendakwa Muhammad ibn Abdul Wahab itu seorang yang malas solat, dan hanya solat sekali-sekala[10]
viii. Hempher mendakwa bahawa selepas menyesatkan Muhammad ibn Abdul Wahab dan mendapatkan sokongan wang daripada Kerajaan British, dia dan Muhammad ibn Abdul Wahab mula menyebarkan dakwah Wahhabi secara terbuka pada tahun 1730 Masihi[11].
ix. Hempher mendakwa bahawa mereka berjaya meyakinkan Muhammad ibn Saud untuk berkhidmat di bawah Kerajaan British, dan Kerajaan British kemudiannya menghantar 11 orang pegawai tentera British untuk melatih Tentera Muhammad ibn Saud. Mereka menamakan agama baharu mereka ini sebagai agama Wahabi, dan kemudian mereka menjadikan Dirโiya sebagai pusat bagi agama baharu ini[12].
๐ฉ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐:
I. Majoriti biografi Muhammad ibn Abdul Wahab menyatakan bahawa dia lahir pada 1115 Hijrah, yakni sekitar tahun 1703 – 1704 Masihi[13].
Muhammad ibn Abdul Wahab pula tidak pernah meninggalkan Al-Uyainah kecuali setelah beliau berkahwin pada usia 12 tahun untuk menunaikan Haji atas izin ayahnya. Beliau menetap di Makkah selama 2 bulan kemudian kembali ke Al-Uyainah[14].
Jadi mana mungkin Muhammad ibn Abdul Wahab bertemu dengan Hempher di Basrah pada tahun 1713 Masihi, sedangkan usianya pada ketika itu hanya sekitar 9 – 10 tahun dan beliau hanya meninggalkan al-Uyainah untuk menunaikan ibadah Haji ketika berusia 12 tahun!
Tambahan pula, Muhammad ibn Abdul Wahab pulang ke Al-Uyainah selepas menunaikan Haji. Kemudian Muhammad ibn Abdul Wahab hanya keluar dari Al-Uyainah ketika dia berusia sekitar 19 – 20 tahun untuk menimba ilmu[15].
II. Seperti yang dinyatakan di atas, Hempher mendakwa bahawa Muhammad ibn Abdul Wahab tidak pernah memusuhi Syiah semasa di Basrah.
Walhal penulis biografi Muhammad ibn Abdul Wahab menyatakan bahawa dia banyak menentang perbuatan khurafat Syiah semasa berada di Basrah, beliau amalkan amar makruf nahi mungkar dengan menegah perbuatan istighathah kepada selain Allah yang biasa diamalkan di sana[16]
Bahkan Muhammad ibn Abdul Wahab dihalau keluar dari Basrah kerana perbuatan amar makruf nahi mungkarnya pada waktu di bawah terik matahari dan berkaki ayam [17].
III. Dakwaan Muhammad ibn Abdul Wahab seorang anti-mazhab juga merupakan dakwaan kosong yang tidak berasas.
Muhammad ibn Abdul Wahab belajar Mazhab Hanbali dengan ayahnya di al-Uyainah. Kemudian pada usia sekitar 20-an, Muhammad ibn Abdul Wahab pergi ke Madinah dan berguru dengan Abdullah ibn Ibrahim ibn Saif, seorang ulama mazhab Hanbali yang terkenal ketika itu. Beliau memperoleh sanad untuk pelbagai kitab hadis daripada Abdullah ibn Saif [18]
Muhammad ibn Abdul Wahab mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan gurunya Abdullah ibn Ibrahim sehingga beliau mewariskan kitab-kitabnya kepada Muhammad ibn Abdul Wahab.
Malah Muhammad ibn Abdul Wahab sendiri menjelaskan bahawa beliau tidak pernah memusuhi mana-mana mazhab fiqh.
Muhammad ibn Abdul Wahab berkata[19]:
โMazhab kami berkenaan dengan usul agama adalah mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah.”
Jalan kami adalah jalan para Salaf, dan dalam hal furuโ, mazhab rujukan kami adalah mazhab Imam Ahmad ibn Hanbal (Hanbali).
Kami tidak mencela sesiapa yang taqlid kepada mana-mana empat Imam Mazhab tanpa mengikut mazhab yang lain”
Tambahan pula, catatan sejarah berikut menunjukkan bahawa Muhammad ibn Abdul Wahab berpegang teguh dengan mazhab Hanbali[20]:
โPada tahun 1185 Hijrah, Sharif Ahmad, penguasa Makkah, telah meminta para penguasa Dir’iyah (Kerajaan Muhammad ibn Saud) untuk menghantar Ulama mereka bagi menjelaskan hakikat seruan dakwah mereka.
Mereka (Kerajaan Dir’iyah) telah menghantar Abdul Aziz Al-Hasin ke sana bersama dengan surat Muhammad ibn Abdul Wahab.
Ulama ini (yakni Abdul Aziz Al-Hasin) menjelaskan seruan dakwah mereka kepada para ulama Makkah.
Dia berdebat dengan para ulama di hadapan Sharif Ahmad dan membawa dalil daripada kitab fiqh Mazhab Hanbali iaitu Kitab Al-Iqna untuk membuktikan kepada para ulama Makkah bahawa ajaran mereka selari dengan Mazhab Hanbali.
Al-Hasin berdebat dengan mereka dalam isu takfir, isu merobohkan binaan di atas kubur dan juga isu istighathah kepada orang yang sudah meninggal dunia.
Dia telah berjaya menunjukkan dalil-dalilnya dalam kesemua isu ini dan pulang dari Makkah dalam keadaan terhormat.
Bahkan tiada para ulama Makkah yang membantah pandangannya selepas itu.”
IV. Hempher mendakwa Muhammad ibn Abdul Wahab seorang fasiq yang malas solat;
Walhal menurut askar Turki Uthmaniyah yang berperang dengan Tentera Wahabi, askar Wahabi akan melaungkan azan dan bertungkus lumus menunaikan solat fardu mengikut cara solat khauf (yakni cara solat semasa perang); manakala di kem tentera Turki Uthmaniyah pula, mereka minum arak, azan tidak dilaungkan dan tiada seorang pun yang menunaikan solat[21]!
Sangat lucu, penulis memoir hempher ini nampaknya seorang jahil yang tidak tahu keadaan sebenar Turki Uthmaniyah ketika itu dengan menuduh Muhammad ibn Abdul Wahab seorang yang fasiq dan malas solat, walhal hasil dakwah Muhammad ibn Abdul Wahab yang menyebabkan penduduk Jazirah Arab kembali mengambil berat terhadap solat secara berjemaah sehinggakan mereka tunaikan solat khauf walaupun semasa perang.
V. Hempher mendakwa kononnya dia yang menggalakkan Muhammad ibn Abdul Wahab menyebarkan dakwahnya pada tahun 1143 Hijrah (1730 Masihi), kemudian mereka berjaya memujuk Muhammad ibn Saud untuk menyertai mereka dan British menghantar 11 pegawai tentera yang fasih berbahasa Arab untuk melatih tentera mereka.
Sebenarnya inilah dakwaan pembohongan yang paling besar dan melucukan.
Tentera Wahabi menawan Qatar pada tahun 1787[22] dan seterusnya menawan Sharjah dan Ras Al-Khaimah. Ketua Kabilah Al-Qasimi di sana bersetuju untuk menyahut seruan dakwah Muhammad ibn Abdul Wahab. Pemerintah Al-Qasimi disyaratkan untuk menyerahkan โ harta rampasan perang mereka kepada Kerajaan Dirโiyah (Kerajaan Saudi pertama), sebagai balasannya, Kerajaan Saudi pertama memberikan autonomi penuh kepada Kabilah Al-Qasimi untuk terus memerintah Sharjah dan Ras Al-Khaimah[23].
Bermula saat itu, tentera Wahabi sering menyerang kapal-kapal dagang British di perairan Teluk Parsi[24] Kerajaan Inggeris Bombay ketika itu mengesahkan yang serangan ke atas kapal-kapal Eropah di perairan Teluk Parsi itu berlaku atas arahan Kerajaan Saudi pertama di Dirโiyah[25]
Sepanjang tempoh ini, kapal-kapal British seperti Minerva[26] dan Nautilus[27] diserang atau ditawan oleh tentera laut Wahabi. Tentera laut Wahabi ketika itu mempunyai sekitar 15 – 20 kapal yang digelar sebagai dhow, dan setiap dhow ini diperintah oleh seorang naib, dan setiap naib ini hanya menerima arahan daripada Hussein ibn Ali, gabenor wahabi wakil Kerajaan Saudi pertama di kawasan Sharjah dan Ras Al-Khaimah ketika itu [28].
Selepas tahun 1819, serangan terhadap kapal-kapal British dan Eropah berhenti selepas Kerajaan Saudi pertama tewas kepada Tentera Turki Uthmaniyah pimpinan Ibrahim Pasha.
Inilah sebabnya selepas kejatuhan Kerajaan Saudi pertama, Gabenor Inggeris Bombay menghantar Captain George Forster Sadlier daripada regimen 47 bertemu dengan Ibrahim Pasha untuk mengucapkan tahniah dan menghadiahkan sebilah pedang istiadat kepada Ibrahim Pasha atas jasanya menghapuskan tentera laut Wahabi di Teluk Parsi[29].
Daripada fakta-fakta ini, sungguh jelas Tentera Wahabi berjihad melawan Inggeris dengan menyerang kapal dagang dan kapal tentera British di perairan Teluk Parsi.
Maka dakwaan kononnya Muhammad ibn Abdul Wahab dan Muhammad ibn Saud itu agen British atau mendapat bantuan ketenteraan daripada British itu ternyata palsu dan pembohongan semata-mata.
Kesimpulannya, belajarlah sejarah, luaskan pembacaan.
I. Jangan percaya konspirasi tidak berasas yang sudah disebarkan sejak 100 tahun lalu.
II. Patutlah golongan sufi sekarang lemah dalam bidang hadis; fakta sejarah asas yang mereka terima pun mereka tak pernah buat semakan cross-check, apatah lagi hadis-hadis palsu yang mereka terima sahaja daripada guru-guru mereka yang mereka mendakwa kononnya yaqazah bertemu Nabi.
Sekian.
Nota kaki:
[1] Confession of a British Spy and British Enmity against Islam, Thirteenth Edition , Hakรฎkat Kitรขbevi, 2013, m/s 6.
[2] Ibid, m/s 11
[3] Ibid, m/s 17
[4] Ibid, m/s 11, m/s 14
[5] Ibid, m/s 17
[6] Ibid, m/s 17
[7] Ibid, m/s 23
[8] Ibid, m/s 23
[9] Ibid, m/s 29
[10] Ibid, m/s 32
[11] Ibid, m/s 72
[12] Ibid, m/s 73.
[13] Al-Uthaymin, Al-Sheikh Muhammad, m/s 25.
[14] Hussein ibn Ghanam, Tarikh An-Najd, jilid 1, m/s 75.
[15] Al-Uthaymin, Al-Sheikh Muhammad, m/s 29.
[16] Hussein ibn Ghanam, Tarikh An-Najd, jilid 1, m/s 76
[17] Ibn Bisyr, Unwan Al-Majd, jilid 1, m/s 30.
[18] Ahmad ibn Hajar Ali-Butami, Al-Sheikh Muhammad ibn Abdul Wahab [Kuwait: al-Dar al-Salafiyyah, 1983], m/s. 16.
[19] Abdullah ibn โAbdul Rahman ibn Salih al-Bassam; โUlamaโ an-Najd Khilal Sittat Qurun, jilid 1, m/s 51
[20] Ibn Ghanam, Tarikh An-Najd, jilid 1, m/s 131-133
[21] Abdul Rahman Al-Jabarti, Tarikh Ajaib, jilid 5, m/s 409.
[22] Ibn Bishr, Unwan Al-Majd, m/s 161 – 209.
[23] British Museum Library (BM), Mss Add 23,346, L’am Al Shihab Fi Serat Mohamed Bin Abdul Wahhab, (The History of Mohamed bin Abdul-Wahab).
[24] Weigham, H J, The Persian Problem, London, Isbister and Co,1903, m/s 81.
[25] Bombay Selections XXIV,p 300, (Warden).
[26] BA. SPDD No 232 of 1808, Charles Gowant, Commander of Fury, to Money, Superintendent of Marine, Bombay 10 May 1808.
[27] BA, SPDD No 255 of 1808, Report from Bennett, Captain of Nautilus, Bombay, 1 Dec 1808.
[28] IOR, SPP/383/7, Ali Monjee (passenger on Minerva) to Seton, July 1809.
[29] IOR, P/383/40, minutes by G Prendergast, 20 Apr 1819; also BA, SPDD No 311 of 1819, minutes by Bell and Prendergast.